Τρίτη 23 Αυγούστου 2011

Παιδεία των λαϊκών αναγκών


Παιδεία των λαϊκών αναγκών

Εκρηκτικές διαστάσεις παίρνουν τη νέα σχολική χρονιά, που ξεκινά το Σεπτέμβρη, τα προβλήματα της Παιδείας. Σε σχολεία με χιλιάδες λιγότερους εκπαιδευτικούς, με ελλείψεις σε βιβλία και αντιδραστικές αλλαγές στο περιεχόμενο της μόρφωσης, τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών θα πάρουν μια πικρή γεύση της εκπαίδευσης που οικοδομείται. Ήδη τη χρονιά που πέρασε, προχώρησαν οι συγχωνεύσεις σχολείων, δεκάδες στο νομό μας και χιλιάδες πανελλαδικά, για να φτιαχτούν τα πολυδύναμα σχολεία όπου θα καταρτίζονται μαζικά τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας. Οι διορισμοί εκπαιδευτικών φτάνουν φέτος μόλις τους 600, έναντι 6.000 συνταξιοδοτήσεων, και με δεδομένες τις συσσωρευμένες ελλείψεις από τα προηγούμενα χρόνια, ενώ πρόθεση της κυβέρνησης είναι να καλυφθούν οι ανάγκες με εξάντληση των υπηρετούντων εκπαιδευτικών. Από πέρσι είχε ήδη χτυπήσει «καμπανάκι» για τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων και τη μεταφορά μαθητών, που τελικά θα κληθούν να πληρώσουν από το πετσοκομμένο εισόδημά τους.
Η άγρια αντιλαϊκή θύελλα συμπαρασύρει το δικαίωμα στη μόρφωση τόσο με τη στέρηση των απαραίτητων μέσων ώστε να λειτουργήσουν τα σχολεία, όσο και με τον πλήρη προσανατολισμό της μόρφωσης στην κατεύθυνση της παραγωγής των παιδιών της «αγοράς». Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προχτές μίλησε δημόσια για τις ελλείψεις με τις οποίες ξεκινά η νέα χρονιά, για να υποστηρίξει τελικά ότι ο «εξορθολογισμός» του ανθρώπινου δυναμικού και των πόρων συνδέεται με την αναβάθμιση της ποιότητας της Εκπαίδευσης. Καλούν έτσι ουσιαστικά το λαό να αποδεχτεί τη λειτουργία της Παιδείας με... τα ψίχουλα που περισσεύουν από τα χρήματα που χαρίζονται ξεδιάντροπα στο μεγάλο κεφάλαιο. Το υπουργείο έσπευσε να επαναλάβει ότι προχωρούν οι αλλαγές στην εκπαίδευση, η οικοδόμηση του «νέου σχολείου» - που στην πραγματικότητα είναι ένα σχολείο το οποίο στηρίζεται στη θέση ότι δεν μπορούν να έχουν όλα τα σχολεία το ίδιο πρόγραμμα σπουδών και όλα τα παιδιά την ίδια μόρφωση - υψώνοντας νέα εμπόδια στη μόρφωση των παιδιών των λαϊκών στρωμάτων. Στο περιεχόμενό του, στη λειτουργία του και τους στόχους του θα είναι έρμαιο της «αγοράς» - των αναγκών του βάρβαρου εκμεταλλευτικού συστήματος. Ένα σχολείο που θα αναπαράγει την ημιμάθεια προβάλλοντας την «αλήθεια» του συστήματος, που θα αναζητά χορηγούς και «ευεργέτες» για να λειτουργήσει και θα φορτώνει τους νέους με δεξιότητες αντίστοιχες με τις ανάγκες των επιχειρήσεων, αντί για στέρεα γνώση.
Η κατάσταση στην Παιδεία όπως διαμορφώνεται φέρει την υπογραφή των ίδιων που κλέβουν το μισθό, τη σύνταξη, την ασφάλιση, τα δικαιώματα του λαού. Η επίθεση στο μορφωτικό δικαίωμα, που με αφορμή την καπιταλιστική κρίση εκδηλώνεται με ιδιαίτερη σφοδρότητα, πέρα από τις άμεσες έχει και μακροπρόθεσμες βαριές συνέπειες στη ζωή της λαϊκής οικογένειας. Συνδέεται με το μέλλον που ετοιμάζουν για τα παιδιά της, γι' αυτό και η διεκδίκηση αποκλειστικά δημόσιας δωρεάν Παιδείας πρέπει να γίνει κρίκος που θα ξεσηκώσει, θα οδηγήσει σε αγώνες για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής.

*Χρήστος Γιάνναρος, Γραμματέας της Ν.Ε. Ηλείας του Κ.Κ.Ε.